fredag 17 december 2010

Buffert!

En ekonomisk buffert ska man ha har jag hört! Och det är väl jättebra om det uppstår oväntade saker som kostar pengar... Hunden blir sjuk, bilen går sönder, tandställningen lossnar eller du behöver en akut operation eller nya glasögon!

Problem uppstår dock när de oförutsedda händelserna sker varje månad så det som var planerat att lägga undan till buffert bara går åt!!! Är det förutsedda utgifter då? ska jag förutse att bilen behöver nya grejer varje månad, att jag måste till tandläkaren för jag har ont eller som idag... Tandställningen lossnar efter att ha suttit fast som berget i över 7 år!
Är det då inte händelser som är oförutsedda??? Hur ska jag ha råd att skapa en buffert när allt kommer som barn som hoppar hopprep i "ström"

Frågan är om det är dax att göra en tight budget där det finns utrymme för sparande? Att spara ger trygghet, mindre stress och gör att jag vet att jag kan resa om jag vill på semestern ( såvida inte nåt oförutsett händer :P ) MEN det innebär att jag inte kommer kunna äta den mat jag vill, inte kan köpa de gåvor jag vill och inte vågar unna mig något...

Ska jag hoppas på att det oförutsedda inte händer eller ska jag göra avkall på mitt vardagsliv???? Det är frågan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar