måndag 13 december 2010

Nikotinavvänjning

Nu har det gått 3 månader ungefär sen jag slutade snusa och det har gått förvånansvärt bra om jag får säga det själv!!! Enligt distriktssköterskan skulle det ta ca 6 månader för mig att sluta och jag skulle trappa ned långsamt... I början trappade jag ner väldigt långsamt från "dygnetruntplåster" som var vansinnigt jobbigt till lite starkare (25mg) plåster... Där var jag i 8 veckor och gick ner till 15mg. Efter 4 veckor i den fasen började jag glömma att sätta på plåstret på morgonen och insåg att det gick ju skitbra ändå! Sitter mitt beroende i skallen undrar jag??? Det gör det ju faktiskt på 2 sätt! Delvis det psykiska beroendet och sen de förbannade receptorerna i hjärnan som ställer till allting!!!! Sen är det ju det fysiska beroendet att ha något under läppen med... Åhhh vad det hänger sig kvar :(
Men nu har jag iaf inga plåster men använder mig av zonnic "munhålepulver" och NiQuitin sugtabletter och tar väl ca 5 sammanlagt under ett dygn... Jag har alltså gått från närmare 50mg nikotin per dygn till 20mg på 3 månader!!!! Är inte det bra så säg! Väldigt stolt (lite osvenskt kanske men ändå).

Summa summarum: Jag tror att det tar mindre än ett halvår att sluta för mig men det är bara en förhoppning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar