onsdag 5 maj 2010

Smaker


Har funderat en liten stund nu... vad är det som gör att vissa smaker är så extremt dominanta? Mint kan man ju kanske förstå för att det är en "stark" smak av naturen precis som rosmarin, koriander eller pepparrot. Men ta tex banan... Varför är banan en dominant smak? Du kan blanda banan med vad som helst men det är ändå en stark smak av banan! Det går inte att dölja banan! Och det är väl ok... OM MAN GILLAR BANAN!!! Det är en av de få smaker som jag INTE tycker om och det finns överallt!
Tro inte att du hittar en smoothie utan banan, fluortabletter, pulverdrycker, tårtor, pizzor, läppbalsam, yoghurt... and the list goes on!

Lukten av en övermogen banan ska man ju inte tala om! Vet inte hur många gånger jag sitter i offentliga miljöer eller på jobb där någon plockar upp en lätt brunfläckig banan och bara äter... Det är ju så att jag nästan kräks! Durian är ju förbjuden i offentliga miljöer i Thailand och på hotellrum, ett liknande förbjud borde införas mot brunfläckiga bananer!

Idag trodde jag att min sambo köpt fluortabletter med hallonsmak, mums tänkte jag och stoppade en nyttig tablett i munnen för att suga på och stärka mina tänder. Men hör och häpna, den smakade banan! Läste på innehållsförteckningen och där stod massa ingredienser som alla säkert är jättenyttiga och hallonarom (ingenting om banan) men när jag nämner det för min sambo känner han med den lite lätt unkna artificiella smaken av banan! Tur för honom att han gillar det :P

Kanske ska ha en tävling i hur många gånger ordet banan återkommer i min text och priset till den tävlingen är en banan!

Puss och kram, skumbanan

1 kommentar:

  1. Jag förstår ditt problem med banan.
    Känner samma sak för Ananas, denna frukt om den nu är en frukt eller bara något ogräs som någon har lyckats sälja.
    Ananas borde klassas som miljöfara strax under Durian.
    Kram Jim

    SvaraRadera